سیم و کابل هالوژن فری

معرفی کلی کابل های سیلیکونی بدون هالوژن (هالوژن فری)  

 

هدف از این مقاله تشخیص میزان اسیدی بودن گازهای خارج شده هنگام سوختن کابل با اندازه گیری PH و رسانایی الکتریکی آن می باشد.

 

یکی از مزایای چشمگیری که در سیم و کابل های نسوز سیلیکونی (SilCable) می توان به آن توجه داشت خاصیت هالوژن فری بودن آن است.هالوژن گازی اسیدی می باشد که ناشی از سوختن پوسته سیم و  کابل تولید می شود و در صورت آتش سوزی این گاز اسیدی می تواند موجب خفگی افرادی که در معرض دود آن قرار می گیرند شود.

 

در نتیجه سیم و کابل نسوز سیلیکونی (Sil Cable) به دلیل نداشتن اینگونه گازهای سمی هالوژن در هنگام بروز حادثه آتش سوزی مانع ایجاد تلفات جانی بر اثر خفگی می شود.

شرکت سیل کیبل (Sil Cable) ارائه محصولات مرغوب و درجه یک با نشان استاندارد ایران و استانداردهای جهانی و فاقد هرگونه گاز هالوژن , گامی بزرگ در جهت ایمنی بیشتر هموطنان و ایجاد هوایی پاک برای ایران عزیزمان برداشته است.

چرا باید از کابل بدون هالوژن (هالوژن فری) استفاده کرد؟

نگرانی ها از مواد هالوژن به این دلیل است که مواد هالوژنی هنگام سوختن از خود گازی بسیار سمی تولید می کنند که برای انسان ها بسیار خطرناک میباشد و همچنین باعث خوردگی فلزات نیز می شود.

 

به طوریکه استفاده از کابل های PVC /XLPEبه دلیل وجود عنصر کلرکه هنگام سوختن دود و بویی زننده ایجاد میکنند به مرور زمان در حال کاهش می باشد بنابراین به دلیل ایمنی و حساسیت بالا در پروژه های ساختمانی ، مکان های عمومی هتل ها مترو و غیره استفاده از کابل سیلیکونی که بدون هالوژن (هالوژن فری) توصیه می شود.

 

هالوژن و عناصر تشکیل دهنده آن :

 

هالوژن عناصر شناخته شده و ناشناخته ای  است که در گروه ۱۷ جدول مندلیف قرار دارند عناصر شناخته شده آن از قبیل کلر برم ید فلوئور و استاتین می باشد.

هالوژن را هیچگاه به صورت آزاد نمیتوان در طبیعت یافت به همین جهت واکنش پذیری بسیار بالایی دارد در صورتی که می توانند با عناصر دیگر ترکیب شوند و ترکیبات خورنده ای را ایجاد کنند.

 

کلر

برای بسیاری از اهداف مورد استفاده قرار می گیرد عدد اتمی آن ۱۷ و وزن اتمی آن ۳۵ می باشد و معمولا در طبیعت به عناصر دیگر متصل می شوند.

 

فلوئور

اولین عنصر از گروه هالوژن هاست و  عدد اتمی آن ۹ و وزن اتمی آن ۱۹ می باشد و به صورت گاز می باشد .

 

برم

یک نوع مایع فوم قرمز رنگ مایل به قهوه ای با بویی شبیه به بوی کلر که بسیار آزار دهنده می باشد که تنها غیر فلزی می باشد. برم در مواجهه با پوست ایجاد سوختگی های دردناک می کند و به آرامی خوب میشود.

 

ید

ماده ایست که به صورت جامد خاکستری رنگ می باشد هنگامی که گرم می شود به گاز بنفش رنگ تبدیل میشود.

 

استاتین

آخرین عنصر از هالوژن های شناخته شده می باشد این ماده یک نوع رادیو اکتیو می باشد که به معنای ناپایدار است. موادی بدون هالوژن هستند که شامل هیچ کدام از عناصر بالا نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *